XBOX Марката XBOX се ражда от желанието на Microsoft да
попадне в списъка на развиващия се с огромни темпове пазар за игрови
конзоли. По това време SONY е безспорен лидер на пазара с PlayStation 2.
Мисълта да се конкурира с нея може да се каже, че е смешна. Но
Microsoft не би била това сега, ако не е умеела да се справя с
решаването на сложни задачи. На 15 ноември 2001 г. на бял свят се появява шестото поколение конзоли XBOX.
Устройството не е никак лошо, но така и не успява да окаже сериозно
влияние на игровия пазар. Но поне става ясно, че на пазара се появява
нов сериозен играч. XBOX не е много по-различна от обичайните IBM-съвместими
персонални компютри. Тя е построена на базата на процесор Pentium III
и за първи път в историята на игровите конзоли, има твърд диск.
Операционната система използва специално адаптиран Windows 2000 (въпреки че, тя е известна като XBOX OS). На 22 ноември 2005 г., е заменена от седмото поколение конзола XBOX 360.
Новото е при нея е,че е използвана архитектурата на PowerPC. По въпроса
с избора на името Microsoft не искала то да се оприличава с това на Sony - Playstation 2, а да е нещо оригинално, и затова не я нарекла XBOX 2, а XBOX 360.
Microsoft бързала да представи конзолата една година по-рано от конкурентите Playstation 3 и Nintendo WII. Така имала достатъчно време да продаде своята продукция на пазара. Но пък технически качеството на конзолата не било на ниво. Системата за охлаждане била шумна и ненадеждна. Бракуваните конзоли от първоначалното пускане на пазара били около 30 % по информация от самата Microsoft. Но по думите на аналитиците процентът бил доста по-висок. Имало и много грешки в програмното обезпечение, за което компанията пускала постоянно ъпдейти (кръпки). Липсвал HDMI порт. По-късно Microsoft пуска на пазара актуализирана версия на конзолата, която вече е с HDMI порт, и без дефекти в софтуера, но охлаждането остава да е все така шумно. Така бракуваните стоки намалели до 15 %. Себестойността на конзолата обаче е твърде висока и за да привлече купувачи, Microsoft я продава на ниски цени даже и на загуба, очаквайки в бъдеще, да спечели от приспособените за нея игри и аксесоари. През 2008 г. губещото дотогава подразделение Xbox Entertainment and Devices Division добива и първия си половин милион долара. Политиката на корпорацията се оказва много правилна и успешна. На пазара се появяват много игри-шедьоври за XBOX 360, които липсват за другите конзоли конкурентки (например Halo 3). Днес конзолата е на второ място по популярност в света, отстъпвайки първото на оригиналната Wii, изпреварвайки скъпата PS3, която заема третото място. В края на 2010 година се появява и системата Kinect, която позволява конзолата да се управлява с жестове. Това допълнително популяризира Xbox360 и дава възможност конзолата да стане абсолютен лидер на пазара. През 2013 г. Microsoft планира да пусне в продажба новата конзола XBox 720 под кодовото наименование Durango. Тя ще бъде с 6 ядрен централен процесор, два графични процесора и Blueray плеър, а също ще изисква постоянна интернет връзка, за да се избегне използването на пиратски копия на игрите за конзолата. Мощността на графичните процесори ще се равняват на конски сили еквивалентни на един AMD чип от серия 7000. Сайт: http://www.xbox.com/
|